fredag 14 november 2014

Doktor Sömn


Bok: Doktor Sömn
Författare: Stephen King
Orginaltitel: Doctor Sleep
Översättning: Boo Cassel
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2014-1
Antal sidor: ca 500

Betyg: ♥♥♥♥


"För 36 år sedan lyckades en liten pojke fly undan en besatt författare - sin egen far - och med en hårsmån rädda sig undan när både hotellet han bodde på och hans far sprängdes i luften. Det var en skrämmande historia om The Overlook Hotel, ett hus hemsökt av onda minnen. Berättelsen hette The Shining, på svenska blev det Varsel. Men vad hände med pojken? Det får vi veta nu. Doktor Sömn är Stephen Kings efterlängtade fortsättning på berättelsen om Danny Torrance.

Danny Torrance har blivit en medelåders man. Efter att ha levt ett liv som gränsat till döden genom ett självförbrännande alkoholmissbruk (precis som sin far) så har han blivit nykter och bosatt sig i en liten stad i New Hampshire. Där har han fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga - sin shining - ge tröst och lugna dem, som ska dö. Han har en katt som ständig följeslagare. Patienterna kallar honom Doktor Sömn.

Men hans lugna liv ska snart slitas sönder. Danny har fått telepatisk kontakt med en flicka som har samma förmågor som han, bara oändligt mycket starkare. Flickan, som heter Abra, ber förtvivlat om hjälp. Hon är jagad av en samling vampyrliknande varelser, som lever på människors själar. Och den bästa och mest långlivade näring de kan få är när de träffar på någon som Danny eller Abra."

Det går inte att komma undan. Anfall är bästa försvar. Danny och Abra bestämmer sig för att bli jägare i stället för att låta sig jagas. Och jakten leder ända till platsen där The Overlook Hotel en gång stod
.


 
När jag såg att det skulle komma en uppföljare till "Varsel" som är den bästa boken jag läst av King blev jag alldeles till mig av lycka och kunde  inte vänta tills jag fick tag i ett eget exemplar att läsa! Det är viktigt att säga att det är en fristående uppföljare, men jag skulle rekommendera att faktiskt läsa "Varsel" först och faktiskt lära känna Dan (som han nu kallar sig) och vad som egentligen hände i hans barndom.

 I början är boken väldigt seg och jag tror nästan att jag kommit över en faktabok om AA (Anonyma Alkoholister) och lägger ner den på nattduksbordet och läser ut en annan bok innan jag till slut tar upp Doktor sömn igen. När jag kommit lite längre fram i boken så fastnar jag totalt och vill nästan inte lägga ner den när jag måste.
Jag kan inte säga att King faktiskt skrämmer oss den här gången men nog är den här boken lika mycket värd att läsa som boken om den mycket yngre Danny Torrance.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar